Articolul precedent |
Articolul urmator |
259 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-08-31 11:31 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
323.15 (86) |
Mișcări naționale populare, etnice și aspectele specifice. Minorități naționale și etnice (196) |
SM ISO690:2012 TULBU-FRUNZE, Cristina. Integrarea comunităților etnice – condiție a consolidării unei națiuni. In: Strategia Securității Uniunii Europene în contextul Metamorfozelor Relațiilor Internaționale, Ed. 2, 22 aprilie 2022, Chişinău. Chişinău: "Print-Caro" SRL, 2022, Vol.2, pp. 286-294. ISBN 978-9975-56-874-6. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Strategia Securității Uniunii Europene în contextul Metamorfozelor Relațiilor Internaționale Vol.2, 2022 |
||||||
Conferința "Strategia Securității Uniunii Europene în contextul Metamorfozelor Relațiilor Internaționale" 2, Chişinău, Moldova, 22 aprilie 2022 | ||||||
|
||||||
CZU: 323.15 | ||||||
Pag. 286-294 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În timpul celor mai vechi civilizații, fie ca este vorba despre pământurile istorice chineze, indiene, elene sau romane, guvernarea s-a realizat cu precădere de o minoritate care a reușit sa conceapă mecanisme de control al marii majorități ai locuitorilor, integrând și asimilând diverse popoare sub același steag. Efortul autorităților antice s-a concentrat în special pe educarea unității politice și ca urmare a disciplinei militare drept necesitate de asigurare a securității statului (imperiului). În acest articol autorul valorifică experiența civilizațiilor antice, menționând că în Egiptul antic, considerat drept tipic pentru civilizațiile orientale, oferă un exemplu al politicilor de asmilare a comunităților etnice. Astfel, promovarea politicii de înrobire a ”străinilor”, neacceptarea integrării popoarelor noi cucerite în societatea egipteană au făcut din Egipt o pradă ușoară invadatorilor estici. Astfel Egiptul antic este un model de eșec în asigurarea securității statului ca rezultat direct al unei politici eșuate de integrare socială a minorităților etno-culturale. În același timp, Egiptul antic a realizat o victorie incontestabilă în asimilarea cuceritorilor sub aspect cultural prin prisma superiorității patrimoniului cultural demonstrând ipoteza: o cultură net superioară asimilează întotdeauna culturile inferioare. Grecia antică reprezintă cel mai timpuriu exemplu de asimilare și integrare etnoculturală. Aici ia naștere și se dezvoltă teoria importanței omului doar pentru faptul că este om și nu membru al unui grup etnic. Principala politică de asimilare a etniilor în Grecia antică a constat în transformarea popoarelor cucerite în greci printr-o influență enormă a sistemului cultural, politic, social și educațional. Strabon scria că „grecii fie au elenizat, fie au exterminat toate poparele peste care s-au stabilit”. Această unitate realizată prin sentimentul distinct al apartenenței la sângele elen, religie comună, tradiții și civilizație comună au transformat orașele grecești în origini consecințe a unui proces de colonizare nu prin arme, ci prin cultură și religie. Evitarea politicilor de integrare socio-economică și drept urmare lărgirea prăpastiei dintre clasa oamenilor bogați și sclavi au subminat statele Greciei antice din interior prin lupte de clasă, răbufniri și răscoale, fapt care a condus la cuceririle macedoniene, iar ulterior la cele romane. Alexandru Macedon a înțeles că stabilitatea unui imperiu vast are la bază omogenizarea și stabilirea relațiilor de egalitate între popoarele acestuia. Limba greacă devine principalul instrument de integrare a etniilor (drept exemplu poate servi faptul că pentru a face parte din armata lui Alexandru era suficient doar să cunoști limba greacă). Aceste politici raționale de integrare au condus la crearea unui imperiu faimos ale cărui realizări au influențat istoria întregii omenirii. În concluzie, autorul menționează că în prezent asistăm la implementarea diferitor modele de politici integraționiste etno-culturale precum: multiculturalismul, incluziunea formală, asimilarea etc. Drept modele ale multiculturalismului și pluralismului putem enumera Canada, SUA și Australia. Identitatea naţională în aceste state n-a avut premise pentru a se cimenta în jurul ideii de o singură identitate etnică sau rasială, prin urmare aceasta n-a fost în mod inerent legată de o astfel de identitate. Acest lucru a permis dezvoltarea unei abordări mai cuprinzătoare pentru noţiunea de „popor” fapt care a condus ulterior la o dezvolate exorbitantă a acestor state sub toate aspectele. |
||||||
Cuvinte-cheie integrare, asimilare, multiculturalism, securitate, grupuri entice, politici integraționiste, politici de asimilare., integration, assimilation, multic u lturalism, Security, ethnic groups, Integrationist policies, assimilation policies. |
||||||
|