Conexiunea între interpretările mitului antic la lecţiile de istorie şi opera literară la lecţiile de literature
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
250 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-29 19:39
SM ISO690:2012
GLIGOR, Lucia. Conexiunea între interpretările mitului antic la lecţiile de istorie şi opera literară la lecţiile de literature. In: Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie, 24 aprilie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2015, Ediţia II, p. 77. ISBN 978-9975-71-774-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie
Ediţia II, 2015
Sesiunea "Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie"
Chișinău, Moldova, 24 aprilie 2015

Conexiunea între interpretările mitului antic la lecţiile de istorie şi opera literară la lecţiile de literature


Pag. 77-77

Gligor Lucia
 
Liceul Teoretic „Mihai Eminescu", Făleşti
 
 
Disponibil în IBN: 10 iunie 2022


Rezumat

Conform analizei unor texte din ştiinţa şi filosofia antică greacă, mitul capătă două semnificaţii: a) Metoda de prezentare a unei probleme şi soluţii în comunicarea unui adevăr; b Modalitate obişnuită de argumentare fi losofi că şi ştiinţifi că. „Mythos-ul nu mai poate fi privit ca o simplă fabulă, el acoperă întotdeauna o modalitate de a gândi realitatea. Pentru fi losofi a antică greacă mythos-ul devine un element care, caracterizează epoca în care gândirea a încercat prin mijloace cantitative să releveze o lume a calităţii” (R. Vulcănescu, Mitologia romană). Interpretările moderne ale mitului se datorează oamenilor de ştiinţă şi se referă la continua revizuire a mitului în lumea activităţii ştiinţifi ce moderne. Drept exemple concrete a conexiunii dintre miturile greceşti şi operele literare pot servi: Mitul „Zburătorul” şi „Luceafărul”, Mitul „Patul lui Procust” şi „Patul lui Procust” de C. Petrescu, Mitul ,,Moldei” şi „Povara bunătăţii noastre” de I. Druţă, Mitul „Dedal şi Icar” şi ,,Meşterul Manole” de Lucian Blaga. Şirul de exemple ar putea continua... Spre exemplu, putem face conexiunea dintre poemul ,,Odiseea” de Homer şi romanul „Fraţii Jderi” de M. Sadoveanu sau „Mitul Labirintului” cu povestea „Harap Alb” de Ion Creangă. În concluzie pot menţiona că stabilirea unor punţi de legătură dintre diferite discipline pe lângă faptul că reprezintă un obiectiv important al studierii istoriei generează noi dimensiuni de interpretare a evenimentelor, proceselor şi fenomenelor istorice.