Violenţă şi ritual în Moldova lui Ştefan cel Mare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
290 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-11 22:30
SM ISO690:2012
PÂSLARIUC, Virgiliu. Violenţă şi ritual în Moldova lui Ştefan cel Mare. In: Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie, 24 aprilie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2015, Ediţia II, pp. 35-36. ISBN 978-9975-71-774-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie
Ediţia II, 2015
Sesiunea "Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie"
Chișinău, Moldova, 24 aprilie 2015

Violenţă şi ritual în Moldova lui Ştefan cel Mare


Pag. 35-36

Pâslariuc Virgiliu
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 9 iunie 2022


Rezumat

Războiul moldo-otomano-muntean (1473-1486), crucial în multe privinţe pentru istoria Ţării Moldovei, deoarece nu duce doar la pierderea unui teritoriu de importanţă strategică („faţada maritimă a ţării”), dar şi deschide calea mutaţiilor statutului internaţional, ce s-au produs în secolul următor. Fiind un război de angajament, ce implica utilizarea maximă a tuturor resurselor ţării nu s-au putut evita excesele. Într-adevăr, aşa cum semnalează documentele vremii luptele cu muntenii, turcii şi tătarii s-au caracterizat printr-o rarisimă violenţă, chiar şi pentru perioada medievală. Totuşi, problema este dacă cruzimile de care vorbesc izvoarele au fost atât de iraţionale, aşa cum a încercat să le prezinte istoriografi a tradiţională. Astfel, analiza evenimentelor şi a conjuncturii generale, ne aduc la concluzia că escaladarea în spirală a violenţelor au fost determinate mai degrabă de raţiuni de ordin ideologic, legate de contextul eshatologic în care s-au consumat şi de misiunea pe care domnul Moldovei şi-a asumato din acest punct de vedere. Mai mult, informaţiile din mai multe surse par a converge spre ideea existenţei unei ritualizări ale violenţei, mai ales în prima fază a războiului, rostul cărora nu poate fi descifrat, decât dacă se ţine cont de amplul cod cultural al epocii în care s-au produs.