Abordarea etnoculturală a complexelor funerare dintre Carpaţi şi Nistru din secolele V-III a. Chr
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
260 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-05 12:21
SM ISO690:2012
COROBCEAN, Andrei. Abordarea etnoculturală a complexelor funerare dintre Carpaţi şi Nistru din secolele V-III a. Chr. In: Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie, 24 aprilie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2015, Ediţia II, pp. 25-26. ISBN 978-9975-71-774-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie
Ediţia II, 2015
Sesiunea "Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie"
Chișinău, Moldova, 24 aprilie 2015

Abordarea etnoculturală a complexelor funerare dintre Carpaţi şi Nistru din secolele V-III a. Chr


Pag. 25-26

Corobcean Andrei
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 9 iunie 2022


Rezumat

Considerat drept cel mai conservator element al culturii, ritualului funerar i s-a atras o deosebită atenţie în atribuţiile etnice ale ansamblurilor arheologice. În calitate de indicii ale atribuirilor etnice, în tradiţia istoriografi că, au fost înaintate diferite elemente ale complexelor funerare: amenajările funerare, ritul şi inventarul înmormântărilor. Acestora li s-a adăugat prezenţa ori lipsa unor tradiţii păstrate din perioadele precedente, relevând un grad de continuitate şi aprecierile de ordin social, prin care diferenţele între complexele funerare erau puse pe seama unei stratifi cări sociale. Alături de alte categorii ale materialului arheologic, componentele descoperirilor funerare au fost atrase, în special, în construirea unei „graniţe etnice” între populaţia sedentară nord-tracică şi grupurile de nomazi scitici. Unul din principalele indicii ale diferenţierii îl constituie până în prezent ritul: predominarea incineraţiei în cadrul biritualismului pentru lumea tracică, pe de o parte, şi prezenţa exclusivă a inhumaţiei pentru sciţi. Celelalte elemente ale ritualului, precum construcţiile funerare, structura inventarului depus în morminte, deşi acceptate aprioric ca argumente clare de atribuiri etnice, au trezit discuţii controversate în unele cazuri. Mai mult decât atât, prezenţa unor complexe funerare, în care se întâlnesc ambele tradiţii, permit lansarea mai multor ipoteze, printre care şi ideea că practicile funerare nu prezintă un domeniu rigid al tradiţiei, ci pot refl ecta anumite interferenţe ale tradiţiilor mai ales în zone de contact.