Articolul precedent |
Articolul urmator |
347 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-18 13:25 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
785.11.036(498)785.11:781.61 (2) |
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274) |
SM ISO690:2012 MERCEAN-ȚÂRC, Mirela. Genul simfoniei în școala transilvană de compoziție – ultimele șapte decenii. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 aprilie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2022, pp. 22-30. ISBN 978-9975-84-176-4. DOI: https://doi.org/10.55383/iadc2022.04 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2022 | ||||||
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale" Chişinău, Moldova, 15 aprilie 2022 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.55383/iadc2022.04 | ||||||
CZU: 785.11.036(498)785.11:781.61 | ||||||
Pag. 22-30 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Termenul „şcoală de compoziţie” a fost utilizat, în special, pentru a defini un grup de compozitori, a căror direcţie în creaţia muzicală întruneşte două condiţii: revendicarea de la un maestru-fondator şi respectarea continuităţii tradiţiilor stabilite de acesta, care de multe ori depăşesc modelul iniţial. În acest context, trebuie să accentuăm contribuţia adusă de profesorul Sigismund Toduţă la construirea şcolii de compoziţie în cadrul Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, una dintre cele mai active instituţii de învăţământ superior muzical din Transilvania din a doua jumătate a secolului XX. Figură dominantă prin autoritatea conferită de erudiţie şi de spiritul său enciclopedic, Sigismund Toduţă a format generaţii întregi de compozitori al căror drum creator a marcat, de asemenea, orientări în muzica românească contemporană. Maestrul Cornel Ţăranu a preluat conducerea acestei şcoli de compoziţie după retragerea lui S. Toduţă din activitate, în ultimele două decenii ale secolului XX şi primul deceniu al noului mileniu. Actualmente, compozitorul Adrian Pop este coordonatorul principal al destinelor viitorilor creatori de muzică, Adrian Borza, Şerban Marcu şi Cristian Bence Muk preluând responsabilitatea consolidării unui viitor strălucit compoziţiei muzicale în acest prestigios sălaş de învăţământ transilvan, Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca. Lucrarea îşi propune să evidenţieze rolul şi locul simfoniei în creaţia acestor compozitori, ca rod al maturităţii creatoare, al meşteşugului în arta scriiturii orchestrale. În acelaşi timp, lucrarea va încerca să creioneze o imagine globală a evoluţiei acestui gen prin prisma etapelor stilistice, a limbajului fiecărui compozitor şi a adaptării la orientările şi direcţiile muzicii contemporane în ultimele şapte decenii. |
||||||
Cuvinte-cheie Simfonia contemporană, Academia Naţională de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca (ANMGD, Şcoala de compoziţie transilvană, contemporary Symphony, The” Gh. Dima” National Academy of Music from Cluj-Napoca, (ANMGD), Transylvanian school of composition |
||||||
|