Rolul echivalenței în subtitrarea în limba română a comediilor franceze
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
358 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-02 10:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-22:81'255.2 (1)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2129)
Lingvistică. Limbi (5171)
SM ISO690:2012
GRĂDINARU, Angela. Rolul echivalenței în subtitrarea în limba română a comediilor franceze. In: Noi tendinţe în predarea limbajelor de specialitate în contextul racordării învăţământului: la cerinţele pieţei muncii. In Memoriam Tamara Matei, Ed. 4, 16-17 aprilie 2021, Chişinău. Chişinău: Tehnica-UTM, 2021, Ediția 4, pp. 205-219. ISBN 978-9975-56-893-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Noi tendinţe în predarea limbajelor de specialitate în contextul racordării învăţământului
Ediția 4, 2021
Conferința "Noi tendinţe în predarea limbajelor de specialitate în contextul racordării învăţământului la cerinţele pieţei muncii"
4, Chişinău, Moldova, 16-17 aprilie 2021

Rolul echivalenței în subtitrarea în limba română a comediilor franceze

CZU: 821.135.1-22:81'255.2

Pag. 205-219

Grădinaru Angela
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 27 aprilie 2022


Rezumat

The present article represents a study on equivalence in audiovisual translation. A translation should produce the same effect like the original. The difficulties imposed by the translation of French comedies target the transfer of sense and of expressive meaning. The subtitler aims at helping the viewer to overcome the linguistic and cultural barriers. Therefore, the highest difficulty is not represented by the words and word-combinations that do not have an appropriate equivalent in the target-language. Instead, the translation difficulty is represented by the realities they refer to. The aim of audiovisual translation is to create an equivalence between the source-text and the target-text (both have to refer to the same thing). Subtitling means faithful translation of a film dialogue in a language that should be accessible to the audience. Translation is, above all, destined for spectators. To translate means to create “an equivalent” of the original film, that is, a film with the fewest distortions of the content of the original. We refer to an equal exchange value which becomes a negotiable entity. The reader of the translation should be given the same opportunity like the reader of the original. The translator decides about the translation approach and chooses the strategies s/he will use. When translating words and humorous expressions, the translator has to have consideration for the receiver, his age, his linguistic and cultural level. The study illustrates numerous examples from various French comedies subtitled in Romanian.

Cuvinte-cheie
comedy, equivalence, subtitling, translation, translation technique, source-text, target-text.