Articolul precedent |
Articolul urmator |
557 33 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-14 17:19 |
SM ISO690:2012 HARAZ, Svetlana, SAVCIUC, Aliona, COCIURCA, Petru. Incluziunea educaţională şi socială a persoanelor cu cerinţe educaţionale speciale prin dezvoltarea parteneriatului: familie – echipa multidisciplinară – comunitate. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences: The mentalities of society in transformation, Ed. 6, 11-12 decembrie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Liberă Internațională din Moldova, 2015, Ediția 6, pp. 171-172. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences Ediția 6, 2015 |
||
Conferința "Preocupări contemporane ale ştiinţelor socio-umane" 6, Chișinău, Moldova, 11-12 decembrie 2015 | ||
|
||
Pag. 171-172 | ||
Descarcă PDF | ||
Rezumat | ||
Principala componentă a parteneriatului educaţional în favoarea incluziunii copilului cu CES este familia acestuia, primul grup social din care face parte. Copilul are în comun cu familia sa mult mai multe elemente vitale decât ar presupune relaţiile de rudenie în sine. Familia este cea care îi oferă copilului principalul instrument de relaţionare reglementată cu restul lumii materiale, umane, cheia devenirii lui ca personalitate irepetabilă, siguranţa şi protecţia în faţa riscurilor, pericolelor din afară, abc-ul integrării sociale, conştiinţa valorii sale intrinsece. De familie depinde în măsură determinantă capacitatea copilului de a extrapola cele învăţate în mediul său familial asupra colectivităţilor, în care va trebui să se integreze – grădiniţa, şcoala, grupul profesional, societatea în ansamblu. Voinţa părinţilor de a-şi sprijini copilul este necesară, dar nu şi suficientă pentru succesul incluziunii. Ei trebuie nu doar să vrea acest lucru, dar şi să-l poată realiza în mod calificat. De pregătirea familiei pentru acest pas sunt responsabili specialiştii din echipa multidisciplinară, angajaţii centrelor de resurse şcolare şi comunitare, în baza cărora se organizează work-shopuri, dezbateri, “mese rotunde”, schimb de experienţă, alte activităţi adresate părinţilor unor copii cu CES. Fundamentul pe care se construieşte „edificiul” parteneriatului familie-instituţie educaţională incluzivă este unitatea – de valori, de scopuri, de finalităţi. Iar „aliajul” care cimentează acest parteneriat este format din gândire pozitivă, dragoste necondiţionată faţă de copil, toleranţă, înţelegere clară a rolurilor rezervate în procesul incluziunii, încredere reciprocă, comunicare deschisă şi, abia în ultimul rând, din suportul material acordat de familie procesului instructiv-educativ, acesta nefiind obligatoriu pentru bunul mers al activităţilor parteneriale. |
||
Cuvinte-cheie parteneriat educaţional, incluziune, cerințe educaționale speciale, familia, integrare socială, echipă multidisciplinară, parteneriat educațional, comunicare deschisă, proces instructiv-educativ, educational partnership, inclusion, special educational needs, family, social integration, a multidisciplinary team, educational partnership, open communication, educational process |
||
|