Teatrul în perioada pandemiei: o dublă transformare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
421 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-21 14:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792 (559)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (524)
SM ISO690:2012
ROŞCA, Alexandru. Teatrul în perioada pandemiei: o dublă transformare. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 23 aprilie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2021, Vol.2, pp. 21-23.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.2, 2021
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 23 aprilie 2021

Teatrul în perioada pandemiei: o dublă transformare

Theater in the period of the pandemic: a double transformation

CZU: 792

Pag. 21-23

Roşca Alexandru
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 23 septembrie 2021


Cuvinte-cheie
teatrul și condițiile pandemice, teatrul live, spectacol online, tweeting-ul live, site-uri virtuale de conversație


Teza

COVID-19 și noile protocoale de comunicare socială au trezit o discuție aprinsă asupra esenței teatrului. Pentru unii, prezența fizică este partea indispensabilă a teatrului, precum și ocuparea unui spațiu comun. Pentru această categorie, adoptările teatrului la condițiile pandemice (lecturile, spectacolele de arhivă plasate pe platforme online, dar și spectacolele noi, elaborate cu gândul la rigorile de lockdown) sunt doar un exercițiu nevoit, temporar, un punct de referință pe segmentul de revenire la normalitatea prezenței fizice. Pentru alții, o astfel de atitudine pare să ignore răspunsurile inventive ale artiștilor de teatru care au demonstrat că prezența unei clădiri publice nu este o necesitate absolută pentru spectacol. Mulți artiști au reușit să creeze lucrări inovatoare online cu mult înainte de instaurarea pandemiei. Într-o lume dominată de COVID-19, unde spectacolele au fost forțate să migreze în spațiul online pentru a supraviețui, teatrul live a găsit modalități creative de adaptare. Migrarea în spațiul online a creat, la rându-i, noi circumstanțe pentru democratizarea teatrului, o capacitate pe care o avea, cum s-a demonstrat, încă înaintea pandemiei. Or, în 2016, studiul „Înțelegerea impactului dezvoltărilor digitale în teatru asupra publicului, producției și distribuției”, publicat de Consiliul de Arte al Angliei, a subliniat că streamingul producției teatrale atrage persoane mai tinere, mai puțin înstărite și mai diverse din punct de vedere etnic. Provocările însă nu sunt depășite, cuprinzând orice dilemă posibilă: de la studierea unui nou mediu și aflarea modului de implicare a publicului, până la înțelegerea subiectelor, ce i-ar aduce pe oameni la un spectacol online. Ultimul punct este o provocare deosebită, dacă se ia în calcul că un potențial spectator în perioada pandemiei petrece în mediu 6 ore online zi de zi. În acest context, este esențială o gândire din perspectiva publicului: ce tip de teatru ar putea să ofere o experiență diferită, meritând alte câteva ore petrecute în fața ecranului? În aceste circumstanțe, teatrul ce s-a adoptat își trecea în palmares succese fără precedent în epoca pre-COVID. De exemplu, vizionarea online a spectacolului One Man Two Guvnors de Richard Bean (National Theatre Live) a atins cifra de 2,6 milioane de vizionări pe parcursul unei singure săptămâni. Asemenea cifre ar depăși nu doar capacitatea de adăpostire a oricărui teatru, dar și fanteziile cele mai optimiste despre priza la public. De altă parte, această schimbare a mediului de existență a teatrului a necesitat o reconsiderare a ideilor de lungă durată despre ceea ce înseamnă a fi membru al auditoriului de teatru: cum s-a schimbat accesul la teatru? Care este eticheta de urmat? Cum s-au schimbat ideile de spațiu privat și intimitate? În spațiul teatral clasic, eticheta prescria așteptări comportamentale adesea excluzive: trebuia să fii liniștit, imobil și concentrat. Dacă nu, trebuia să pleci. În propria casă, astfel de reguli sunt eliminate. Spectatorul poate să mănânce, să bea, să vorbească la telefon sau să-și împărtășească impresiile sincron cu acțiunea desfășurată de artiști – prin instrumente ca tweeting-ul live, care este deja o practică încetățenită în Occident. Modul în care membrii publicului se pot conecta între ei în absența unui spațiu fizic comun înseamnă că site-urile virtuale de conversație – cum ar fi Twitter și secțiunea de comentarii YouTube – devin o parte vitală a teatrului online. Prin urmare, acest articol va cerceta transformările teatrului în dimensiunea online atât din perspectiva creatorilor, companiilor și artiștilor, cât și din cea a publicului propriu-zis.