Particularitățile interpretării partidei SANTUZZEI din opera CAVALLERIA RUSTICANA de PIETRO Mascagni în contexul teatrului liric contemporan
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
415 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-04-24 22:05
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[782.071.2+792.5](478) (2)
Muzică dramatică. Operă (98)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (524)
SM ISO690:2012
BUSUIOC, Tatiana, BADRAJAN, Svetlana. Particularitățile interpretării partidei SANTUZZEI din opera CAVALLERIA RUSTICANA de PIETRO Mascagni în contexul teatrului liric contemporan. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 mai 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2020, Vol.1, pp. 45-46. ISBN 978-9975-3311-6-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.1, 2020
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 mai 2020

Particularitățile interpretării partidei SANTUZZEI din opera CAVALLERIA RUSTICANA de PIETRO Mascagni în contexul teatrului liric contemporan

Particularities of interpretation of the part of Santuzza from the opera Cavalleria Rusticana by Pietro Mascagni in the context of the contemporary lyric theater

CZU: [782.071.2+792.5](478)

Pag. 45-46

Busuioc Tatiana, Badrajan Svetlana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 11 decembrie 2020


Rezumat

În prezent asistăm la un proces revoluțional în domeniul discursului operistic, care se manifestă în sfera regizoral-scenică și interpretativă a multor montări pe scenele teatrelor de operă de pretutindeni. De aici derivă o serie de întrebări legate de fidelitatea sau infidelitatea față de autorii de opere - compozitori, libretiști și anume: în ce măsură se respectă „coloana vertebrală” a creațiilor; în procesul reinterpretării, până unde se poate ignora dimensiunea inițială a partiturii, ce este opera în tratare contemporană? Este greu de răspuns la moment la această întrebare. Putem doar să analizăm în ce măsură versiunile contemporane interpretative, regizoral-muzicale etc, ar putea oferi o imagine asupra unui potențial profil al operei viitorului. În acest context opera veristă, prin faptul că este un adevărat document de expresie spirituală și morală, ce provoacă în conștiința spectatorului sentimentul compasiunii, doar al compasiunii pentru că spiritul de revoltă lipsește, pentru că adepții verismului constată doar faptul social, doar că oamenii sunt nefericiti, că viața lor ar putea fi mai bună, constituie un model existențial excepțional, care poate să se producă în orice timp, perioadă istorică. În dramaturgia muzicală a operelor veriste rolurile feminine au o importanță substanțială. Partida Santuzzei din Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni se deosebește printr-o complexitate aparte, cu momente de maximă tensiune dramatică. Tratarea particularităților interpretării acestei partide feminine din perspectiva teatrului liric contemporan prezintă un interes deosebit pentru cercetare. In acest sens vom face o analiză interpretativă comparată a partidei Santuzzei executată de diferite vedete vocaliste (Fiorenza Cossotto, Elena Obrazțova, Maria Bieșu, ș.a.), ceia ce nu s-a făcut până în prezent și crearea propriei viziuni și concepții interpretative ale acesteia prin utilizarea tuturor mecanismelor și tehnicilor interpretative caracteristice teatrului liric contemporan.

Cuvinte-cheie
operă, verism, teatru contemporan, partidă feminină, Santuzza, tehnici interpretative, vocaliste