Molecula spaţială de AND
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
623 17
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-27 17:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
372.857 (37)
Educație (14645)
SM ISO690:2012
GRIGORAŞ, Irina, PLACINTA, Daniela. Molecula spaţială de AND. In: Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă: consacrată jubileului "90 de ani ai Facultăţii Biologie şi Chimie", 21-22 martie 2020, Chişinău. Chişinău: Tipografia Universităţii de Stat din Tiraspol, 2020, Vol.1, pp. 273-275. ISBN 978-9975-76-307-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă
Vol.1, 2020
Conferința "Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă"
Chişinău, Moldova, 21-22 martie 2020

Molecula spaţială de AND

CZU: 372.857

Pag. 273-275

Grigoraş Irina, Placinta Daniela
 
Liceul Teoretic „Alecu Russo”, s. Cojușna, r. Strășeni
 
 
Disponibil în IBN: 19 iulie 2020


Rezumat

Introducere Eu propun proiectul STEAM Molecula spaţiala de ADN pentru concursul Tinere talente, deoarece m-a motivat scopul şi intenţia acestei activităţi. Produsul meu prezintă o îmbinare a ştiinţelor în care am reuşit să reprezint modelul moleculei prin prisma viziunii arhitecturii cu conexiune la legităţile ştiinţelor reale. Proiectul reprezintă un mod de predare a mai multor discipline şcolare simultan, care promovează ideea existenţei acestui sistem educaţional.   Scopul proiectului este de a reprezenta molecula de ADN, relevant conceptului STEM pentru învăţământul general. Obiectul de studiu al acestui proiect este structura moleculară a acidului nucleic ADN în care este reprezentat principiul complementarităţii dintre bazele azotate purinice (adenina, guanina) şi pirimidinice (citozina, timina, uracilul). Obiectivele cercetării 1. Identificarea specificului structurii moleculei dublu catenare de ADN; 2. Aplicarea legităţilor fizicii în evidenţierea principiului complementarităţii dintre bazele azotate din molecula de ADN; 3. Compararea moleculei de ADN vizualizată la microscop, faţă de cea creată prin intermediul aplicării calculelor matematice în reprezentarea sa spaţială; 4. Estimarea complexităţii structurii moleculare a acidului nucleic ADN în păstrarea şi transmiterea informaţiei ereditare.   Materiale necesare: bandă izolantă colorată (albă, neagră, verde, galbenă, albastră, roşie); bandă iluminată (capabilă de a fi fracţionată în secţiuni mici); cablu (subţire pentru conectarea electrică); 2 întrerupătoare; tablă de metal(în cazul acesta zincată); placă de lemn, ţinte, şuruburi, foarfece, riglă, radieră, creion simplu; aparate pentru prelucrarea lemnului şi a fierului, dar şi de sudare, baterie de 12V(dar se acceptă şi de 9V cum am folosit în cazul de faţă), imagini cu structura microscopică a moleculei de ADN; informaţia despre principiul complementarităţii.Metode utilizate în elaborarea proiectului 1. Lucrul cu lemnul şi metal zincat;  2. Metoda selectării, cercetării şi analizei informaţiei necesare despre molecula de ADN, legile conductibilităţii electrice; 3. Rezolvarea calculelor matematice în reprezentarea spaţială a moleculei de ADN.     Activităţile planificate şi realizate in cadrul proiectului Tabla de metal zincat o tăiem cu ajutorul unui foarfece pentru fier în 2 benzi metalice egale, după care le răsucim în formă spiralată, iar apoi mai tăiem încă o bandă pe care o secţionăm în 5 secţiuni, ce vor servi drept suport pentru benzile iluminate. Placa de lemn o tăiem pentru a crea baza proiectului sub formă de cutie şi perforăm locul destinat întrerupătoarelor şi de trecere a cablurilor electrice. Fixăm cu şuruburi pentru lemn benzile metalice pe baza din lemn după modelul moleculei, după care luăm cele 5 fâşii de metal şi le fixăm între benzile spiralate la distanţe egale unele de altele, respectând modelul. Banda iluminată o tăiem in 5 părţi, după care fiecare parte este sudată, conectându-se cu porţiuni de cablu de lungimi diferite. Cablurile le fixăm de-a lungul spiralei cu bandă izolantă albă şi neagră, astfel ca cablurile ce provin de la porţiunile izolate cu roşu şi albastru să se îndrepte către un întrerupător, iar cele cu verde şi galben la celălalt. După care conectăm întrerupătoarele la baterie şi acoperim cutia din spate cu şuruburi.   Rezultate obţinute În urma acestora am primit o moleculă cu dimensiunea mărită faţă de cea microscopică şi prin principiul conductibilităţii electrice, am realizat un circuit ce demonstrează legile complementarităţii în biologia moleculară.   Aspect inovativ Sistemul educaţional al Republica Moldova nu dispune de un caracter atât de modern ca al altor ţări, şi de aceea mi-am propus să demonstrez că încă de pe băncile şcolare elevii pot fi antrenaţi în domeniul ştiinţei şi să demonstrăm capacitatea că şi noi putem să fim în rând cu tehnologia actuală. Această idee m-a atras în vederea includerii în şcoli a metodei practicii, pe lângă cea teoretică, în vederea creării unor ore şcolare captivante şi interactive. Concluzii Pentru crearea moleculei spaţiale de ADN, m-au ajutat cunoştinţele nu numai din biologie, dar şi din: matematică, fizică, chimie, educaţie tehnologică. Cunoştinţele de la aceste discipline şcolare au fost oportune în efectuarea lucrăriidate, unde educaţia tehnologică mi-a oferit competenţe în confecţionarea moleculei, matematica - la calculul dimensiunilor, fizica - la crearea circuitului electric corespunzător, biologia - drept sursă de inspiraţie pentru realizarea spaţială a moleculei de ADN. Competenţele obţinute în urma efectuării acestui proiect vor avea un rol important în formarea mea pe viitor, căci acestea mi-au dat o provocare ca să-mi descopăr competenţele personale, dezvoltându-mi, totodată, aptitudinile spre ştiinţele reale, dar si creativitatea.