Implementarea cursurilor electronice în procesul de instruire
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
543 8
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-06 15:47
SM ISO690:2012
APETRII, Natalia. Implementarea cursurilor electronice în procesul de instruire. In: Integrare prin cercetare şi inovare.: Ştiinţe sociale , 10-11 noiembrie 2014, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2014, Vol.1, R, SS, pp. 293-295.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare şi inovare.
Vol.1, R, SS, 2014
Conferința "Integrare prin cercetare şi inovare"
Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2014

Implementarea cursurilor electronice în procesul de instruire


Pag. 293-295

Apetrii Natalia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 5 aprilie 2020


Rezumat

Învăţământul superior este sistemul abilitat de pregătirea specialiştilor cu studii superioare în diverse specialităţi, inclusiv în domeniul economiei. Codul Educaţiei al Republicii Moldova relatează că: „... învăţământul superior este subsistemul sistemului de învăţământ care include ansamblul instituţiilor specializate în proiectarea şi realizarea funcţiilor de:  formare profesională iniţială şi continuă;  cercetare, inovare ...;   promovarea şi dezvoltarea multilaterală a personalităţii...‖ [1]. Procesul de instruire a studenţilor în instituţiile de învăţământ superior include:   acumularea cunoştinţelor de specialitate;  formarea capacităţilor intelectuale;  formarea deprinderilor practice în domeniu;  asimilarea cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice.  Schimbările în sistemul de învăţământ superior din Republica Moldova, ce au fost determinate de reforma în domeniul educaţiei şi de trecerea la sistemul european de credite transferabile, au contribuit la apariţia standardelor noi în educaţie şi la necesitatea de a elabora şi implementa materialul didactic corespunzător cerinţelor europene moderne.  Calitatea educaţiei este un factor important în formarea specialistului contemporan, presupune existenţa unui sistem de instruire ce prevede: noutatea metodelor de predare, noutatea ştiinţifică, actualitatea cunoştinţelor (materialul predat), cadrele didactice calificative, utilizarea tehnologiilor informaţionale noi în procesul de instruire. În cadrul catedrei Contabilitate şi Informatică economică, au fost elaborate curriculumul şi cursul electronic „Data Mining‖. Cursul este destinat pentru instruirea viitorilor economişti. Termenul „Data Mining‖ are semnificaţia abilității de descoperire a cunoştinţelor nontriviale în baze de date mari. Pentru validarea curriculumului şi cursului „Data Mining‖, a fost realizat un experiment pedagogic. În experiment au luat parte 33 de studenţi din două grupe academice ale Facultăţii Ştiinţe Economice, specialitatea „Contabilitate‖. Aplicarea experimentală a cursului electronic „Data Mining‖ pe platforma educaţională MOODLE a fost desfăşurată timp de o lună sub formă combinată de instruire staţionar/la distanţă. Au fost studiate 5 teme şi îndeplinite 2 lucrări de laborator.   Evaluarea rezultatelor instruirii studenţilor a fost efectuată pe baza testării on-line a două teme şi a problemelor individuale executate de către studenţi utilizând softul Deductor Academic [2]. Nota medie generală a cursului electronic „Data Mining‖, calculată în baza notelor medii la testări (7,73) şi în baza notelor medii la lucrările individuale (8,37), constituie  (7,73+8,37)/2=8,05. În cadrul aplicării experimentale a curriculumului şi a cursului ―Data Mining‖ a fost observată tendinţa de creştere a mediilor însuşitei materialului predat. Reuşita grupelor academice este bună (8,05).   În experimentul pedagogic au fost aplicate doua anchete. Prima ancheta „Competenţa informaţională a studenţilor„ a fost utilizată în scopul de a avea o reprezentare completă referitoare la nivelul de pregătire informaţională a studenţilor. Analiza deprinderilor de lucru cu calculatorul demonstrează că majoritatea studenţilor pot folosi calculatorul în activităţile de învăţare: folosirea redactorilor textuali – 100%; folosirea redactorilor grafici – 91%; utilizarea prezentărilor electronice – 79%; utilizarea Internetului, poştei electronice, resurselor multimedia – 100%.  A două anchetă aplicată în experiment a fost „Ancheta evaluării cursului‖. Aprecierea cursului electonic „Data Mining‖ de către studenți a fost realizată utilizând ancheta preluată și din site-ul Universității de Stat Umanitare din Rusia și adaptată [3].   Obiectivele evaluării cursului electonic  „Data Mining‖ au fost următoarele:  dezvăluirea rezultatelor practice de învăţare ale studenţilor în cadrul cursului;  îmbunătăţirea calităţii şi managementul predării cursului;  asigurarea controlului respectării standardelor de calitate la proiectarea cursurilor on-line. Anchetarea a fost realizată la sfârşitul instruirii cursului „Data Mining‖. În anchetare au participat 33 de studenţi. Structura Anchetei evaluării cursului a fost compusă din trei părţi componente.  Prima parte a anchetei este partea introductuvă care conţine informații referitor la scopul realizării anchetării şi  utilizării rezultatelor anchetării în continuare.  Partea a doua a anchetei include întebări referitoare la completarea datelor generale despre studenţi: facultatea, specialitatea şi anul de studii.  Partea a treia a anchetei conţine informaţii referitoare la corectitudinea înregistrării răspunsurilor şi a înseşi întrebărilor.  Ancheta integrează în total 26 de întrebări: 23 de tip închis şi 3 de tip deschis. În Tabel (elaborat de autor pe baza datelor preluate din site-ul Universității de Stat Umanitare din Rusia [3]), sunt enumerate aspectele de bază ale evaluării cursului „Data Mining‖ incluse  în Ancheta evaluării cursului şi respectiv întrebările.La întrebarea cu ce va plăcut cursul ?( nr,23), au fost date următoarele răspunsuri:  noutatea ştiinţifică a cursului;  metode de predare utilizate în cursul on-line;   testarea on-line a cunoştinţelor obţinute de studenţi;  accesul la materialul didactic în orice moment;  materialul didactic ce conţine informaţii concrete şi suficiente pentru însuşirea temei.  Recomandările, doleanţele studenţilor au fost: cointeresarea studenţilor de cursuri noi; mărirea numărului studiilor de caz; introducerea cursului „Data Mining‖ în procesul de învăţare la USM. Concluzii Elaborarea şi implementarea cursurilor electronice pe discipline în instituţiile de învăţământ superior reprezintă o directie de perspectivă în organizarea eficientă a procesului de studii. Modernizarea procesului de învăţământ, informatizarea procesului de învăţământ, introducerea formelor noi de educaţie sunt factori-cheie pentru creşterea calităţii şi prestigiului educaţiei.