Creativity, Cultural Improvisation, and Flutes:  Moldovan Naiists and Irish Flute Players  Make Their Way in the World
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
850 11
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-14 22:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
788.5/.8(478+417) (1)
Muzică (1804)
SM ISO690:2012
GARNETT, Rodney A.. Creativity, Cultural Improvisation, and Flutes:  Moldovan Naiists and Irish Flute Players  Make Their Way in the World. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 37-40. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Creativity, Cultural Improvisation, and Flutes:  Moldovan Naiists and Irish Flute Players  Make Their Way in the World

CZU: 788.5/.8(478+417)

Pag. 37-40

Garnett Rodney A.
 
University of Wyoming
 
 
Disponibil în IBN: 29 decembrie 2017


Rezumat

In order to begin to understand human musical creativity, musicologists and anthropologists must examine the ways that individual musicians subjectively ”improvise” in all aspects of their daily lives. The common assumptions that creative thinking or action belong to special individuals at specific times are misleading since every human being has to constantly live creatively in emergent social settings. This paper analyzes the creative acts of two general groups of musicians as a form of cultural improvisation shaped by social and material constraints in their particular settings and styles. Traditional Irish musicians, who play flutes, and Moldovans, who play a wide variety of musical styles with the Pan flute called ”nai”, participate in cultural improvisation processes to make their way into the complicated world of music of the XXI century. In both cases, these musicians have taken on the task of performing on instruments that are outside of the realm of more common musical practice and are very difficult to learn.  The undertaken creative actions in response to various musical and social settings reveal their developing experiences, expectations for sound, and the nature of their respective instruments. These depend on decision-makers and specialized instrument traders, thoughtful teachers and collaborators, and their own love for their instruments, as they negotiate complicated situations at home and abroad..  

Pentru a începe să înţeleagă creativitatea muzicală umană, muzicologii şi antropologii trebuie să examineze modalităţile pe care muzicienii individuali le „improvizează” în mod subiectiv în toate aspectele vieţii lor de zi cu zi. Reacţiile comune care presupun că gândirea creativă sau acţiunea aparţin unor indivizi speciali în anumite momente sunt înşelătoare, deoarece fiecare persoană umană trebuie să trăiască în mod creativ în moduri sociale emergente. Această lucrare analizează acţiunile creative ale două grupuri generale de muzicieni, ca formă de improvizaţie culturală, modelate de constrângeri sociale şi materiale în setările şi stilurile lor specifice. Muzicienii tradiţionali irlandezi care cântă la flaut şi moldovenii care vehiculează o mare varietate de stiluri muzicale cu flautul lui Pan (Pan flute), numit nai, participă la procesele de improvizaţie culturală pentru a-şi face drum în lumea complicată a muzicii din secolul al XXI-lea. În ambele cazuri, aceşti muzicieni au preluat sarcina de a interpreta la instrumente care sunt în afara domeniului practicilor muzicale mai comune şi și ale căror tehnici se însușesc cu greu.  Acţiunile creative întreprinse ca răspuns la diverse setări muzicale şi sociale dezvăluie un teren experimental tot mai extins, vizând emisia sonoră și posibilitățile tehnice ale instrumentelor respective. Acestea depind de factorii de decizie şi comercianţii de specialitate, de profesorii gânditori şi de anturajul lor, de dragostea lor faţă de instrumentele în cauză, și nu în ultimul rând de dezamorsarea unor situaţii manageriale complicate acasă şi în străinătate.

Cuvinte-cheie
creativity,

cultural improvisation, Irish traditional flute, Moldovan nai.