Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
690 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2021-01-04 16:21 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
791.43.04(479.25) (1) |
Divertisment. Jocuri. Sport (1700) |
SM ISO690:2012 DULGHERU, Elena. „Sayat-Nova” – iniţiere în tainele vieţii şi artei. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 91-98. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 791.43.04(479.25) | ||||||
Pag. 91-98 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Studiul este o descindere operată cu mijloacele analizei etnografice, plastice şi interculturale în opera cineastului armean Serghei Paradjanov, făcută din perspectiva filmului său nucleal „Sayat-Nova”. Metoda hermeneutică atipică este menită să descifreze un limbaj cinematografic atipic, care nu se lasă decorticat potrivit codurilor filmice uzuale. „Sayat-Nova”, acest rezoner al lui Paradjanov, este considerat ultimul mare poet medieval armean şi cel mai reprezentativ poet caucazian din secolul al XVIII-lea. Etapele vieţii eroului sunt prezentate pe verticala relaţiei omului cu Dumnezeu, întru definirea căreia concură, prin câteva tablouri revelatorii, toate mijloacele stilistice ale filmului. Poemul biografic „Sayat-Nova” este literalmente o desfăşurare densă şi neliniară de obiecte-simbol, evocând marile teme reiterate în întreaga creaţie a regizorului: iubirea, frumuseţea pură, moartea, sacrificiul, viaţa eternă. Aceste aspecte sunt analizate dintr-o nouă perspectivă estetico-artistică. Textul adaptează fragmente din cartea autoarei „Scara raiului în cinema. Kusturica, Tarkovski, Paradjanov” (Bucureşti: Editura Arca Învierii, 2011). |
||||||
Cuvinte-cheie Sayat-Nova, Culoarea rodiei, Serghei Paradjanov, viziune regizorală, colaj., cineast |
||||||
|