Utilizarea tehnicilor psihodramatice în intervenţia în burnout
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
956 106
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-28 09:51
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[159.964.2+615.851.1]:376 (1)
Psihologie (3327)
Fizioterapie. Terapie fizică. Radioterapie. Alte tratamente terapeutice non-medicamentoase (284)
Educația, instruirea unor categorii speciale de persoane. Învățământ special (588)
SM ISO690:2012
BUCUN, Nicolae, CREŢU, Alin Ioan. Utilizarea tehnicilor psihodramatice în intervenţia în burnout. In: Univers Pedagogic, 2020, nr. 3(67), pp. 75-81. ISSN 1811-5470. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4061788
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Univers Pedagogic
Numărul 3(67) / 2020 / ISSN 1811-5470

Utilizarea tehnicilor psihodramatice în intervenţia în burnout

Using psychodrama techniques in burnout intervention

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4061788
CZU: [159.964.2+615.851.1]:376

Pag. 75-81

Bucun Nicolae1, Creţu Alin Ioan2
 
1 Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei,
2 Universitatea de Stat din Moldova
 
Disponibil în IBN: 16 octombrie 2020


Rezumat

Professional burnout is a phenomenon increasingly common in today’s society. Originally, it was created by the need to alert all about the frazzle and physical and mental exhaustion, due of the excessive requests of energy and individual resources. This is causing a decrease of the full potential for action and marked tiredness and irritability. The professionals in special education are constantly exposed to prolonged stress, through the activities they carry out with the students who have special education needs, due by various disorders. Psychodrama is a type of group psychotherapy, a way to practice some possible life scenarios, in a secured setting. Its techniques are easy to process and have a quick impact on all the personality structures. The man, in psychodrama studio, become an actor of his own life, writing the scenario in real time. By this study, we want to increase the awareness of special education teachers of the reality of burnout, of its strong influence on their profession, even though often unperceived, helping them be able to take the necessary measures to reset the situation.

Burnout-ul profesional reprezintă un fenomen tot mai frecvent întâlnit în societatea actuală. A apărut, iniţial, odată cu nevoia de a trage un semnal de alarmă privitor la uzura şi epuizarea fizică şi psihică, datorate solicitării excesive a energiei şi resurselor individuale. Acesta determină o scădere a întregului potenţial de acţiune şi duce la oboseală marcantă şi iritabilitate. Abordăm aici problemele specialiştilor din învăţământul special, expuşi mereu condiţiilor de stres prelungit, prin activităţile desfăşurate cu elevii cu cerinţe educative speciale, care suferă de diverse tulburări. În context, am descris un studiu experimental de profil şi rezultatele acestuia, realizat în rândul unor cadre didactice, în care am utilizat psihodrama – o formă de psihoterapie de grup, respectiv, o modalitate de exersare a unor posibile scenarii de viaţă, într-un mediu securizant. Tehnicile sale sunt uşor de procesat şi au un impact rapid asupra tuturor structurilor personalităţii. Omul, în studioul de psihodramă, devine actorul propriei vieţi, scriindu-şi scenariul în timp real. Prin intermediul cercetării noastre, dorim conştientizarea cadrelor didactice din învăţământul special a existenţei burnout-ului, a faptului că acesta exercită o influenţă puternică asupra activităţii lor, chiar dacă, deseori, inconştient, ajutându-i să îşi poată lua măsurile care se impun pentru remedierea unei asemenea situaţii.

Cuvinte-cheie
burnout, emotional exhaustion, depersonalization, decline in productivity, special education, psychodrama, group psychotherapy,

Burnout, epuizare emoţională, depersonalizare, reducerea realizărilor personale, învăţământ special, psihodramă, psihoterapie de grup